קירוב המטרופולין החדש לגוש דן והמרכז מהווה את אחד החסמים המרכזיים להתפתחות הכלכלית והדמוגרפית של מטרופולין חיפה והצפון. בעבר היה קיים ריחוק גיאוגרפי ותחבורתי מגוש דן והמרכז, שם ממוקמים עיקר מוקדי התעסוקה, השירות והפעילות הכלכלית של ישראל. תמ”א 75, שאושרה בסוף 2023, כוללת פרויקט מרכזי להתגבר על חסם זה – הקמת רכבת מהירה ונגישה שתחבר את חיפה עם גוש דן.
פרויקט פריצת הדרך לקשר עם המרכז
הקמת רכבת מהירה שתחבר את חיפה לראשונה עם המרכז תוך זמן נסיעה קצר של כחצי שעה בלבד, מהווה פריצת דרך אמיתית עבור צפון הארץ. היא תשנה את התנאים לחלוטין ותאפשר לתושבי האזור ליהנות מנגישות מרבית לשוק התעסוקה הגדול בגוש דן ולהפך – לעסקים ולמעסיקים גישה נוחה לשוק כוח האדם האיכותי והזול יחסית מחיפה והסביבה.
חיבור מטרופוליני להאצת הצמיחה והפיזור
חיבור מהיר של חיפה למרכז במסילה של רכבת קלה ומהירה לא רק יקרב את שני האזורים, אלא גם יפתח הזדמנויות חדשות לפיזור אוכלוסין והתפתחות האזורים מחוץ לגוש דן הצפוף. כבר כיום רואים זאת בהיקף הבנייה למגורים החדש שמתרחש בערים כמו חדרה, עכו, קריות ובמיוחד חיפה ונתניה.
עם זאת, הרכבת המהירה המתוכננת במסגרת תמ”א 75, לצד הקמת הפארקים והמרכזים העסקיים החדשים במפרץ חיפה, צפויה לתת דחיפה אדירה להאצת תהליכי הצמיחה והפיזור מחוץ לגוש דן. זוהי תשתית שתומכת בחזון של פיתוח מטרופולין חיפה לאזור כלכלי משגשג שיוכל לעמוד על רגליו באופן עצמאי.
חיזוק התשתיות התחבורתיות אף יתרום לחיזוק מעמדו של נמל חיפה, מרכז התובלה הימית הגדול במדינה. בתוך כך יושקעו מאמצים גדולים בשדרוג ושיפור הנגישות גם לנמל התעופה של האזור.